1 lutego 2023 – spotkanie podsumowujące 2 lata pracy w programie CRS1 – Ocenianie Kształtujące. W obecności rodziców i nauczycieli, asystentka projektu Mira Rokicka uroczyście wręczyła pani dyrektor Anicie Woźniak certyfikat ukończenia programu CRS1.
8 grudnia 2022 – spotkanie GPL, w którym uczestniczyły liderki z naszej szkoły oraz liderki ze Społecznej Szkoły Podstawowej nr 13 im. Lotników Amerykańskich w Warszawie. Tematem spotkania była odpowiedź na pytania: jak udział w crs1 wpłynął na pracę z uczniami?
7 grudnia 2022 – spotkanie liderek p. Małgorzaty Adamczyk i Małgorzaty Kobyłeckiej z grupami nauczycieli z naszej szkoły, wspólne podsumowanie pracy na platformie oraz refleksja związana z uczestnictwem w programie.
19 października 2022 – ogólnopolski GPL, czyli spotkanie przyjaznych liderów dla wszystkich nauczycieli biorących udział w programie CRS1. Kolejne wiadomości dotyczące metod związanych z Ocenianiem Kształtującym mogliśmy obejrzeć w prezentacjach: Agnieszki Pietrzak z klas 1-3, Magdaleny Borzęckiej z klas 4-8 oraz Hanny Mąki z LO.
12 października 2022 – szkolenie dla nauczycieli „Informacja zwrotna – część 2”. Szkoleniu służyło rozwijaniu naszych kompetencji w zakresie stosowania w pracy informacji zwrotnej, aby podnieść efektywność uczenia się naszych uczniów. Rozmawialiśmy o koleżeńskiej informacji zwrotnej, autorefleksji oraz o tym, jak stworzyć warunki w klasie, aby informacja zwrotna była wartościowa dla ucznia.
20-21 września 2022 – szkolenie dla liderów w ośrodku w Wildze. Podczas szkolenia liderki Małgorzata Adamczyk i Małgorzata Kobyłecka pogłębiały wiedzę na temat różnych sposobów przedstawiania i wyjaśniania uczniom celów i kryteriów sukcesu oraz monitorowania i podsumowywania lekcji. Małgorzata Adamczyk przedstawiła swoja autorską prezentację dobrych praktyk, z których korzystają nauczyciele klas 1-3 w naszej szkole. Prezentacja spotkała się z wyśmienitym przyjęciem ze względu na swoją oryginalność i innowacyjność metod stosowanych w klasach 1-3. Kolejne części szkolenia dotyczyły informacji zwrotnej i planowania pracy z ocenianiem kształtującym na bieżący rok szkolny.
14 września 2022 – spotkanie liderki Małgorzaty Adamczyk z asystentką Mirką Rokicką. Wspólne przygotowanie zarysu prezentacji dotyczącej dobrych praktyk, która przedstawiona zostanie liderom OK z całej Polski podczas najbliższego szkolenia liderów w Wildze.
2 czerwca 2022 – spotkanie liderek naszej szkoły i liderek ze szkoły partnerskiej z asystentką Mirką Rokicką na platformie Zoom w ramach GPL (Grupy Przyjaznych Liderów). Spotkanie zorganizowane zostało, aby podsumować pracę z Ocenianiem Kształtującym w naszych szkołach, porozmawiać o sukcesach i trudnościach. W atmosferze wsparcia i współpracy z refleksją i optymizmem patrzymy na przyszłość tego projektu w naszej szkole.
30 marca 2022 - udział nauczycieli w szkoleniu " Informacja zwrotna" prowadzonym przez trenerkę Mirę Rokicką.
17 marca 2022 - spotkanie grup na platformie Teams w celu podsumowania kolejnego modułu " Zadania edukacyje".
7 marca 2022 – szkolenie dla nauczycieli „ZADANIE EDUKACYJNE”. Uczyliśmy się, jak modyfikować zadania edukacyjne by rozwiązywanie ich przynosiło jak największe korzyści dla naszych uczniów.
18 stycznia 2022 – rozpoczęcie pracy w module IV „ZADANIE EDUKACYJNE”. W poprzednich modułach nauczyliśmy się planować cele, formułować kryteria sukcesu do lekcji, planować monitorowanie uczenia się uczniów i podsumowywanie lekcji. W tym module postaramy się wykorzystać te umiejętności podczas planowania kolejnych lekcji z głębiej przemyślanym zadaniem edukacyjnym.
22 listopada 2021 - szkolenie „Jak prowadzić zeszyt OK?”. Szkolenie zorganizowane na platformie ZOOM przez Mirę Rokicką dla nauczycieli Zespołu Szkół Społecznych nr 2 w Tarnobrzegu.
18 listopada 2021 - spotkanie liderek z asystentami na platformie ZOOM. W spotkaniu uczestniczyły liderki szkoły partnerskiej (Społecznej Szkoły Podstawowej nr 13 im. Lotników Amerykańskich w Warszawie z liderkami Zespołu Szkół Społecznych nr 2 w Tarnobrzegu).
17 listopada 2021 – rozpoczęcie pracy w module III „CELE I KRYTERIA SUKCESU – cz. 2”. Celem modułu jest dalsza nauka formułowania celów i kryteriów lekcji, monitorowanie, podsumowanie i ocena ich stopnia efektywności.
16 listopada 2021 - spotkanie na platformie TEAMS nauczycieli Zespołu Szkół Społecznych nr 2 w Tarnobrzegu mające na celu podsumowanie realizacji modułu II pracy z celem i kryteriami lekcji SUS. Przesłanie przez liderów sprawozdania ze spotkania asystentce, Mirze Rokickiej.
20 września 2021 - rozpoczęcie pracy na platformie CEO (realizacja modułu II „CEL I KRYTERIA SUKCESU”).
19 września 2021 - spotkanie na platformie TEAMS nauczycieli Zespołu Szkół Społecznych nr 2 w Tarnobrzegu mające na celu podsumowanie realizacji modułu I „ IDEA OK”. Przesłanie przez liderów sprawozdania ze spotkania asystentce, Mirze Rokickiej.
06 września 2021 – spotkanie liderek ( Małgorzaty Adamczyk, Małgorzaty Kobyłeckiej, Ewy Plewniak, Izabeli Podymy) z asystentem - Mirą Rokicką. Planujemy pracę z Ocenianiem Kształtującym w naszej szkole i wymieniamy się doświadczeniami z liderkami ze szkoły społecznej w Warszawie, z którą ściśle współpracujemy w ramach programu CRS1.
06- 07 września 2021 - szkolenie w Wildze dla liderek XIX edycji CRS1 prowadzone przez trenerki Mirkę Rokicką i Jasię Stojak. Obie pełnią rolę asystentek szkół w programie CRS1 oraz są mentorkami w kursie internetowym dla liderek i liderów. Mirka jest także opiekunką merytoryczną programu.
24 i 26 sierpnia 2021 – szkolenia rozpoczynające program Oceniania Kształtującego. Nauczyciele naszej szkoły poznają „Podstawy OK” oraz „Lekcję SUS” (SUS – Szkoła Ucząca Się).
Moja grupa wypisała takie:
- Mów o swoich pasjach pytaj o nie uczniów.
- Doceniaj nie oceniaj.
- Myśl sercem.
- Nie narzekaj na to czego nie możesz zmienić.
- Nie mów o brakach w wiedzy.
- Pozwól uczniom na błędy.
- Szukaj zasobów.
- Rozmawiaj z uczniami o życiu nie tylko o szkole.
- Ufaj.
- Bądź towarzyszem a nie mistrzem.
- Daj czas.
- Cisza uczy.
- Bądź autentyczny.
- Nie bój się zmiany.
- Zanim ocenisz dziecko wejdź w jego buty. A najlepiej nie oceniaj tylko bądź.
- Nie traktuj rodzica jak wroga.
- Mów o swoich oczekiwaniach.
- Ucz się od innych, otwórz drzwi swojej klasy.
Pomyślałam,
że stworzymy takie dla nas, dla Małego Księcia.
Podczas
przerwy przysiadam się do Moniki. Jest vice dyrektorką prywatnej warszawskiej
szkoły. Czesne 2 300 zł. Porównujemy nasze tzw. oferty. Czuję tę
charakterystyczną złość i żal. Robimy w MK znacznie ZNACZNIE więcej a to co
robimy kosztuje o wiele mniej… To niesprawiedliwe.
Potem
idziemy w wylosowanych grupach do różnych sal. Ja idę do „diamentowej”. Jest
mini wykład o żyroskopowej szkole. Co to jest żyroskop? Widzę to urządzenie
pierwszy raz w życiu.
W
żyroskopie jest oś, jedyny stały element i wokół niego wszystko się kreci. No i
teraz mamy powiedzieć co jest tą osią u nas w MK. Co jest stałe? Co zapewnia
jej stabilizację? Bez chwili zastanowienia mówię, że u nas są tym elementem
nauczyciele. Szczególnie ci, którzy pracują od początku jej istnienia. Potem
wypisujemy rodzaje tych osi.
Są to:
jakość uczenia się, atmosfera w szkole, kontakty z rodzicami, współpraca z
nauczycielami. Łączymy się w pary i każda para ma stworzyć narzędzia dla
realizacji innej osi. Ja jestem z Dorotą i z Waldkiem.
Piszemy
o atmosferze. Nasze narzędzia to: - przykład własny dyrekcji, skupianie się na
faktach i niepowtarzanie plotek, kształtowanie relacji, poczucie humoru,
integracja pracowników, dbanie o przestrzeń w szkole – żeby było ładnie…
Przyklejamy
to wszystko na ścianie, omawiamy, potem jeszcze siadamy w kręgu.
Wracam.
Żegnam się z ludźmi z mojego projektu – CRS1. Polubiliśmy się. Będziemy w
kontakcie.
Kolejne
wydarzenie w ramach CRS1 to spotkanie rady pedagogicznej z naszą opiekunką
Mirką Rokicką.
Pozdrawiam
wakacyjnie, a.w.
c.d.n.
1 - 2 lipca 2021 – Konferencja dyrektorów Szkół Uczących Się w Falentach w ramach programu CRS1 – OK.
1 lipca
Idziemy
na pierwszą sesję – mieszają wszystkie grupy, żeby być z nieznajomymi i jest
integracja. Po integracji jest sesja warsztatowa na bazie wykładu Michaela
Fullana. Pan profesor prosto z Kanady opowiada o tym czym są sterowniki w
edukacji. I że są dobre i złe i że te złe to nie znaczy, że powinno ich nie
być. Okazuje się, że niedobrze jest tylko wtedy, gdy złe dominują.
Np.
obsesja przedmiotowa jest złym sterownikiem, bo to kawałki wiedzy poddające się
sprawdzaniu i testowaniu. W opozycji stoi tu dobrostan i wartościowe uczenie
się. Bo to co istotne, to relacje między przedmiotami. To ja o tym wiem, już
kiedyś mierzyliśmy się z tym pomysłem…
A to
przecież źle – twierdzi Fullan, że szkoła jest zorganizowana na modłę akademii.
Pokawałkowana wiedza jest mało interesująca.
I
okazuje się, że systemy edukacyjne w celu przeprowadzania całościowej reformy
edukacji,
mają
tendencje do wyboru złych sterowników.
Złe sterowniki to:
- rozliczanie i kontrolowanie, indywidualizacja, technologia, fragmentaryzacja, inteligencja maszyn.
Dobre to:
- rozwijanie zasobów, zespołowość, nauczanie, systemowość, dobrostan i wartościowe uczenie się, inteligencja społeczna, zaufanie.
Fullan
mówi, że kultura szkoły nigdy nie była pomyślana tak, aby sprzyjać współpracy.
I że prawdziwi liderzy wnikają w kulturę współpracy. Że należy szerzyć
przekonanie o wspólnej skuteczności, bo to wzmaga zaangażowanie.
Potem
znów łączą nas w grupy i rozmawiamy o wspomnianych sterownikach. Najpierw – o
technologii. Wymieniamy się doświadczeniami – opowiadamy o tym w jakim zakresie
z niej korzystamy. Wiadomo, że wszyscy dochodzimy do wniosku, że najważniejszy
w szkole jest człowiek. Potem pojawia się pytanie – Jakiej szkoły nam dziś
trzeba? Dziś, czyli po pandemii… wyciągamy telefony i każdy odpowiada w
specjalnej aplikacji - co zrobimy, żeby polepszyć pracę zespołu
nauczycielskiego. Ja piszę, że pojedziemy na kajaki. 100 ludzi 100 pomysłów.
Potem
wołają nas na wspólne zdjęcie. Jest kolacja i koncert nad stawem.
Rozmawiam
z Mirką – opiekunką naszej szkoły, sprawdzamy nasze terminy rad i lekcji
pokazowych.
2 lipca
Po
śniadaniu idziemy na wykład z warsztatem – „Myślenie sercem w czasach
pandemii”.
Najpierw
odpowiadamy sobie w parach – kiedy w szkole albo w życiu myśleliśmy sercem? Ja…
wydaje mi się, że cały czas tak mam… że myślę sercem.
Potem
polecają nam zastanowić się jak można nazwać w szkole osoby, które kierują się
własnym sercem – otóż okazuje się, że są to „gwiazdy pomagania”. I każą nam
powiedzieć sobie nawzajem w parach kto i co jest u nas w szkole dla nas
dyrektorek(ów) gwiazdą pomagania. Opowiadamy sobie w grupach o swoich
doświadczeniach...
Pomaganie
wiąże się z zaufaniem. Prowadzący dr Jacek Strzemieczny wspomina o Turkusowej
organizacji Bliklego – pierwsze słyszę więc dłubię w google.
Turkusowa
organizacja jest oparta na zaufaniu i chodzi tutaj o coś więcej, niż zaufanie
do uczciwości. Są 4 ważne zasady w turkusowej organizacji, opartej na zaufaniu:
1. Robisz
to, co potrafisz.
2. Robisz to, co potrzebne.
3. Jesteś za to odpowiedzialny.
To,
co robisz, możesz zmienić, ale z zachowaniem 1, 2 i 3.
Podoba
mi się. Soi w opozycji do zamordyzmu o którym kiedyś ktoś mi powiedział, że
jest go za mało w naszej szkole. Potem, w nocy słucham kilku wykładów profesora
Bliklego na youtubie. Jak mogłam nie natknąć się na to wcześniej?
Dr
Jacek wraca do Fullana. No i dlaczego nauczyciel jest tak bardzo krytykowany? –
pyta. Bo krytykowany jest system szkolny który opiera się na złych
sterownikach. A krytyka systemu szkolnego to krytyka szkoły a to z kolei daje
nam krytykę dyrektora i w końcu krytykę nauczyciela. Przypomina mi się jak
pewien znajomy powiedział o nauczycielach że… to darmozjady. A znajome dziecko
twierdzi, że… szkoła mu zniszczyła psychikę…
Każdy
ma swój szkolny ślad w swoim sercu. On nie znika, zostaje jak ten po źle
wyciśniętym pryszczu.
Potem znowu mówimy o
pandemii i to już mnie nudzi, bo ileż można o tej pandemii. Idzie nowe
przecież. Ale fajne jest to, że tworzymy w grupach Złote zasady do pracy na rok
2021/22.
Czerwiec – spotkania liderek z nauczycielami szkoły.
7 – 8 czerwca 2021 – Konferencja dyrektorów szkół w Wildze.
5 maja 2021 – spotkanie liderek projektu p. Małgorzaty Adamczyk i p. Małgorzaty Janeczko-Kobyłecką z opiekunką naszej szkoły p.Mirką Rokicką – omówienie kalendarza zdarzeń.
26 kwietnia 2021 – spotkanie liderek Małgorzaty Adamczyk i Małgorzaty Kobyłeckiej z asystentką Mirą Rokicką i zapoznanie ze strukturą i celem kursu CRS1 Ocenianie Kształtujące.
24 – 25 marca 2021 – pierwszy krok do rozpoczęcia kursu CRS1 dotyczącego Oceniania Kształtującego to szkolenie inauguracyjne dla Dyrektorów szkół i stworzenie grup pomocnych dyrektorów służących wymianie doświadczeń.