previous arrow
next arrow
Slider

SPOŁECZNA SZKOŁA PODSTAWOWA Z ODDZIAŁAMI DWUJĘZYCZNYMI
IM. MAŁEGO KSIĘCIA W TARNOBRZEGU KLASY 4-8

NASZE PUBLIKACJE

Webinarium Klimatyczne za nami!

Innowacje MK mają oko nie tylko na klimat, ale również na fake newsy. To zmora dzisiejszych czasów, która wciąga odbiorców w psychologiczną pułapkę. Uczestnicy webinarium byli świadkami obalania mitów na temat klimatu przez panią dr Magdalenę Durda-Masny, ekologa i biologa z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz pana Janusza Wepsięcia – botanika i ornitologa, prezesa Zarządu Głównego Ligi Ochrony Przyrody w Warszawie. Niezwykle cenne były wskazówki na temat walki z fake newsami udzielane przez panią Dominikę Miś, dziennikarkę Radia Leliwa. Przez cały czas trwania webinarium uczestnicy mogli dzielić się na czacie swoimi spostrzeżeniami i zadawać pytania, które posłużyły w dyskusji podczas strefy Q&A. Dziękujemy wszystkim za wzięcie udziału w naszym wirtualnym spotkaniu.

Mariola Świąder – koordynator ds. Innowacji MK


Jak walczyć z fake newsami?

Wcale nie wiadomo, czy się ociepla. A jeśli się ociepla, to nic wyjątkowego. Klimat zmieniał się już wcześniej i nic się nie stało. To nie dwutlenek węgla wpływa na temperaturę, tylko temperatura na koncentrację dwutlenku węgla. A może to Słońce powoduje wzrost temperatury? Zresztą, dwutlenek węgla emitowany przez nas nie ma znaczenia. To tylko kilka procent całości emisji z lądów i oceanów. I najważniejsze: przecież nie ma dowodów na to, że obecne ocieplenie to rezultat naszej działalności. Słyszałeś kiedyś te pytania? Może sam je komuś zadawałeś? Jeśli tak, to czy zastanawiałeś się nad tym, dlaczego powtarzasz te mity klimatyczne za mediami? Powiem ci: bo zwalniają cię one od brania odpowiedzialności za naszą planetę. A myślałeś nad tym, dlaczego ktoś stosuje półprawdy, kłamstwa i fake newsy związane z klimatem? Odpowiedz jest jedna: chodzi o to, aby szczerzyć wątpliwości i zaszczepić ludziom myśl, że skoro nie ma pewności, że problem jest poważny, to nie musimy nic robić. Nie dajmy się zmanipulować fałszywym ekspertom,  nieprawdziwym tropom, zniekształconym ustaleniom naukowych, pochopnemu wnioskowaniu, teoriom spiskowym czy słomianym kukłom. Jak to zrobić? Proste. Sprawdzaj, co czytasz. Kto jest autorem przekazu i jaki jest jego cel. Co przyciąga i podtrzymuje twoją uwagę? Jak różni ludzie mogą interpretować ten przekaz? Czego nie ma w przekazie? Czy nie jest jednostronny? Czy są podane rzetelne dane? Pamiętaj, że siła przekazu medialnego nastawiona na manipulację czy propagandę tkwi w różnych technikach stosowanych przez autorów tych tekstów.
[red]